Анна Захараш

Анна Захараш

Анна Захараш, директорка з корпоративних комунікацій «Київстар», розповіла про усталені стереотипи щодо людей старшого віку, рух антиейджизму, до якого приєдналася компанія «Київстар», та освітній проєкт «Смартфон для батьків», що допомагає людям елегантного віку набути цифрових навичок та руйнує емоційну відстань між близькими

Про усталені стереотипи та рух антиейджизму

На жаль, в Україні компанії часто дивляться на аудиторію 50+ як на економічно непривабливу, не звертаючи на неї належну увагу. В нашій уяві склався стереотипний образ змученого і нещасного пенсіонера, проте він дуже оманливий. Варто пам’ятати, що це не якась абстрактна аудиторія – це наші батьки, бабусі й дідусі. І вони можуть бути зовсім іншими – щасливими, життєрадісними, яскравими, енергійними та привабливими. Тому завдання будь-якої компанії – створювати цінність, яка допоможе їм відчути життя по-новому.

Крім того, за останні десятиліття у медіа культивується картинка яскравого життя для молоді – героями реклами, фільмів, серіалів та популярних книжок є привабливі та амбітні молоді люди. Це закріпило в голові більшості стереотип, що цікаве та насичене життя можливе лише для таких героїв з екранів.  Звичайні люди просто не бачать себе там. Так і з’являється самодискримінація та думки: «Це не для мене»; «Я вже не в тому віці»; «У мене нічого не вийде».

Коли наші колеги з HR запускали стажування за програмою Returnship в «Київстар», стало особливо помітно, що проблема значно ширша. Зазвичай програми стажування роблять для студентів, а ми вирішили зробити її для людей будь-якого віку, які з певних причин «випали» із робочого процесу або хочуть спробувати себе в кардинально новій сфері, проте не мають досвіду. Якщо молодь приходить з абсолютною впевненістю в собі та великими амбіціями, більшість стажерів Returnship дуже сором’язливі та бояться «зробити щось не так». Деякі говорять про те, що взагалі ледь наважилися надіслати заявку. При цьому, в них купа переваг для роботодавця – дисциплінованість, вміння брати на себе відповідальність, життєвий досвід, лояльність та відданість компанії.

Для того, щоб виправити цю ситуацію, потрібно надати людині можливість себе реалізувати, підтримавши її на цьому шляху. Минулого року до нас в департамент за програмою стажування прийшла колега після доволі тривалої декретної відпустки. У результаті вона залишилася в штаті й зараз працює в команді внутрішніх комунікацій. Я можу сказати, що за цей рік вона кардинально змінилася – з’явилася впевненість у собі та амбіції. Тепер Віка не боїться самостійно вирішувати задачі, захищати свою точку зору та пропонувати нові ідеї.

Про проєкт «Смартфон для батьків»

«Київстар» щодня обслуговує понад 25 мільйонів абонентів. Ми надаємо послуги, які потрібні абсолютно всім, незалежно від віку, статі, світогляду та походження. Адже усім нам важливо залишатися на зв’язку із рідними, друзями та колегами. У нашій сфері просто не може існувати жодної дискримінації.

Коли компанія запустила 4G зв'язок, ми помітили доволі велику аудиторію, яка не користувалась перевагами цієї технології, та почали вивчати її. Дослідження та фокус-групи показали, що, на жаль, дві третини власників смартфонів віком 50+ не користуються швидкісним мобільним інтернетом, а основна причина – відсутність потрібних цифрових навичок та вікові стереотипи щодо сучасних технологій.

Тоді ми вирішили запустити освітній проєкт «Смартфон для батьків», що ставить перед собою три завдання: 1. Забезпечити людей елегантного віку необхідними цифровими навичками; 2. Подолати цифровий розрив між поколіннями; 3. Розвінчати вікові стереотипи щодо використання сучасних технологій.

Цей проєкт запускався досить довго, були різні погляди на нього, проте ми ризикнули та за рік отримали приголомшливий результат. Ми побачили, що технології дійсно здатні змінити життя на краще – вони допомагають знайти нове хобі, вирішити купу побутових проблем та найголовніше – краще зрозуміти своїх дітей й онуків, заговорити з ними однією мовою, знайти спільні інтереси та теми для обговорення. Це новий світ можливостей для людей елегантного віку.

У рамках проєкту восени 2019 року «Київстар» запустив першу онлайн-школу мобільної грамотності та створив 10 простих відеоуроків, які допомагають старшому поколінню стати із сучасним гаджетом «на ти». За рік платформу відвідало понад 120 тисяч унікальних користувачів, а навчальні відео зібрали більш ніж 100 тисяч переглядів на YouTube.

Також проєкт підтримали в Міністерстві цифрової трансформації України, а в лютому 2020 року розмістили освітній курс на національній платформі «Дія. Цифрова освіта». Станом на сьогодні курс пройшло 20 тисяч українців.

У 2020 ми вирішили вийти за межі популяризації цифрової грамотності. Для цього разом із ранковим шоу «Сніданок з 1+1» в березні 2020 ми запустили спеціальну рубрику «Зв’язок поколінь». Її мета – показати, як смартфон допомагає представникам різних поколінь стати ближче та залишатись на зв’язку навіть під час карантину.

Зокрема, проєкт «Смартфон для батьків» позитивно вплинув на бізнес-результати компанії. Відсоток користувачів мобільного інтернету зріс на 15 в.п. і наразі складає майже 50% від усіх власників смартфонів віком 50+, а використання дата-трафіку на одного абонента віком 50+ зросло на 38%. Тобто, ми змогли привернути увагу до проблематики, розвіяти міфи про мобільний трафік, надаючи простий інструмент – відеоуроки, які допомагають молодому поколінню навчати своїх батьків, бабусь та дідусів використовувати смартфон.

Карантин та соціальне дистанціювання підсвітили велику кількість проблем, пов’язаних із відсутністю доступу до цифрових рішень для людей елегантного віку. В еру, коли всі без проблем можуть замовити продукти та ліки онлайн, заплатити за комунальні послуги чи поповнити мобільний рахунок через банківську карту, наші бабусі та дідусі були змушені ходити в супермаркет, аптеку чи банк та наражати себе на небезпеку. Тому ми готуємо новий сезон відеоуроків, які розкаже про популярні онлайн-сервіси та безпеку в онлайн-середовищі.

І хоча професійні нагороди не були для нас основною метою, приємно, що проєкт визнали міжнародні експерти. «Смартфон для батьків» отримав найпрестижнішу премію Європи в галузі комунікацій – European Excellence Awards. Також минулого тижня ініціатива потрапила до шорт-ліста Effie Awards Ukraine.

04080, Україна, м. Київ, вул. Кирилівська, 23, офіс 1+1 media

ideaspeople@1plus1.tv